A workshopról:
A program öt napja során minden alkalommal a kollektíva egy-egy tagja irányítja a közös munkát, saját alkotói eszköztárát, ritmusát és látásmódját megosztva a résztvevőkkel. Négy eltérő megközelítés, hangulat és fókusz teremt lehetőséget az önkifejezés, a kreatív gyakorlatok és az önreflexió különféle útjainak felfedezésére. Az utolsó nap a tapasztalatok összekapcsolására, elmélyítésére és a személyes alkotói irányok megfogalmazására kínál lehetőséget.
Célunk nem egy kész tárgy vagy termék létrehozása, hanem egyfajta belső tér felfedezése: hogyan figyeljünk önmagunkra és a környezetünkre úgy, hogy ezek a megfigyelések elindíthassanak bennünk egy mélyebb alkotói folyamatot.
A feladatok többek között az alábbi kérdéseket vetik fel:
– Hogyan használhatók fel kérdéseink a kreatív gondolkodás eszközeiként?
– Hogyan lehet egyensúlyba hozni a tudatos kontrollt és a véletlenszerűséget?
– Mit jelent a spontaneitás az alkotói folyamatban?
– Hogyan találhatunk lassabb ritmust, és hogyan alakíthatjuk át figyelmünket tudatosabb, érzékenyebb jelenlétté?
– Hogyan értelmezhetők a különböző anyagok, minták és formák?
– Hogyan kapcsolódunk tárgyakhoz, és hogyan alakítjuk át őket?
– Hogyan önthetjük formába az érzéseket?
– Milyen technikák ismerősek számunkra, és hogyan kombinálhatjuk ezeket a saját módszerünkben?
– Milyen szerepet játszik mások jelenléte az inspirációban?
– Hogyan kapcsolódhatunk másokhoz a saját tapasztalataink alapján?
– Hogyan építhetjük be az egyéni nézőpontokat a kollektívabb gondolkodásba?
Kinek szól?
A műhelymunka mindenkihez szól, aki:
nyitott arra, hogy kilépjen a komfortzónájából, és új tapasztalatokat szerezzen önmagáról,
szívesen kipróbálná, hogyan lehet perspektívát váltani,
kíváncsi arra, hogyan tehetők fel a kérdéseink úgy, hogy azok alkotói eszközökké váljanak,
érdeklődik a spontaneitás szerepe iránt a kreatív folyamatban,
szeretné felfedezni, hogyan hozható összhangba a tudatos, irányított alkotás a véletlenszerűen talált megoldásokkal,
érzékeny a másik jelenlétére, és kíváncsi arra, hogyan válhat a közösség inspirációs forrássá.
időbeosztás:
2025. október 15., szerda – október 19., vasárnap:
9:00-18:00, egyórás ebédszünet 13:00-14:00 között
A workshop magyar és angol nyelven folyik majd, egyikünk angol (illetve olasz) nyelven beszél, így ezek ismerete megkönnyíti a részvételt, de nem feltétele a jelentkezésnek. Mi minden segítséget megadunk a gördülékeny élményhez, és végig segítünk a kölcsönös fordításban.
A kurzust vezető művészek:

Gábor Vica 2024-ben szerzett mesterdiplomát a University of Glasgow kurátori képzésén. Korábban a The Glasgow School of Art ezüstműves és ékszertervező szakán végzett. Jelenleg Glasgowban él és alkot, a The House Art Collective stúdió tagjaként.
Ékszerművészeti gyakorlata az önmegértés kérdései köré épül, kutatási módszereinek részeként fotográfiát, festészetet és kollázst is alkalmaz. Vica a Kontrapunkt Kollektíva, egy nemzetközi művészeti csoport alapító tagja, akikkel világszerte állítanak ki, többek között Budapest, Valencia, Amszterdam, München és Tallinn városaiban mutatta be munkáit, legközelebb pedig Budapesten, egy rendhagyó happening keretében, a KuglerArt Galériában fognak bemutatkozni. Csoportos kiállításokon vett részt több nemzetközi helyszínen; alkotásait Skócia több városában, Portóban, Rómában, valamint New Yorkban is bemutatták.
Az ékszerkészítés mellett Vica kurátorként is dolgozik, a kortárs ékszerművészetre specializálódva. Kurátori megközelítése megkérdőjelezi a hagyományos módszereket; célja olyan élményszerű kiállítások létrehozása, amelyek kiléptetik a nézőt a passzív szemlélő szerepéből, és aktív résztvevővé teszik.
Vica Budapesten született, és 2014 óta él Skóciában családjával.
Lieta Marziali Olaszországban született, majd 1994-ben, 20 éves korában Angliába költözött és ott folytatta tanulmányait, ahol jelenleg is él és dolgozik. Első Bachelor diplomáját angol irodalom szakon szerezte meg a Roehampton Institute-ban (Surrey Egyetem, Egyesült Királyság), majd miután olyan különböző területeken dolgozott, mint a kiadói, vendéglátóipari és régészeti szektor, megszerezte második BA diplomáját a Three-Dimensional Design and Craft szakon a Colchester School of Art-ban (Essex Egyetem, Egyesült Királyság), végül pedig a kutatói mesterdiplomáját a londoni John Cass School of Art, Architecture and Design-ban.
Lieta szabadon mozog az alkotás és az írás, a kutatás és a kurátori munka, valamint a mentorálás és a tanítás között. Ezek számára különböző, de egyenrangú megnyilvánulásai egy művészeti gyakorlatnak, amely – ahogy az olasz író, Italo Calvino az irodalomra utalt – „egzisztenciális funkció, ... a tudás keresése”. Avagy, Peter Sloterdijk filozófus szavaival élve, „a bölcsesség mint gyakorlat”: a gondolkodás-cselekvés és a cselekvés-gondolkodás nem lineáris, lassú és tudatos projektjeinek kusza hálózata. Lieta az elmúlt 15 évben nemzetközi szinten rendszeresen szerepel kiállításokon, végez kurátori feladatokat és tart előadásokat, írásai pedig számos nemzetközi kiadványban jelentek meg.
Az utóbbi időben kutatásait az antropológia és a fenomenológia tanulmányozása mozgatja, ennek eredményeképpen meggyőződése, hogy a művészet egy társadalmi cselekvés, a művész pedig egy kérdéseket felvető szereplő. Lieta a Kontrapunkt Collective alapító tagjaként még saját művészeti praxisában is olyan projektek felé fordul, amelyeket a közös, együttműködésen és részvételen alapuló elkötelezettség szelleme vezérel.
Besnyői Rita diplomáját eredetileg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki karán szerezte, majd közel tíz évig építész tervezőként, projektmenedzserként dolgozott. Kezdetben ékszerei is a technicista megoldásokat ötvözték a személyes élményekkel. Később a Budai Rajziskolában, majd a Práter utcai Szakképző iskolában szerzett aranyműves képesítést és elvégezte a MOME Művészettel nevelés c. művészetpedagógiai kurzusát.
A Kredenc-műterem alapítója, amely egy olyan közösségi ötvös műhely Budapest szívében, ahol kezdők, haladók és profi ötvösök is találhatnak maguknak kihívásokat, hagyományos technikákra épülő és speciális kurzusok mellett a kortárs ékszerhez kapcsolódó kiállításokat, kerekasztal beszélgetéseket is szerveznek, időről időre kapcsolódnak a nemzetközi ékszertervezőkkel is, az ötvös közösség egyik találkozópontja.
Személyes fejlődésének és dilemmáinak dokumentálására az alkotásban talál módot, tárgyai a legszemélyesebb intuíciókból nőnek ki, de sokszor játékos, mégis elgondolkodtató, vagy épp drámai alakot öltenek. Munkáit Európa szerte sok városban bemutatták, ékszerei megtalálhatóak hazai közgyűjteményekben is. Számára az alkotás a fejlődés, a létezés és változás velejárója, egy olyan platform, ami képes a poént komoly dologgá, de a drámát eufóriává is változtatni egy pillanat alatt, mind saját munkái, mind pedagógiai tevékenysége művészetterápiás eszközökkel átszőtt önismereti kalandtúra.
Sági Luca alkotásai - a képzőművészet, iparművészet, design és kézművesség határán egyensúlyozva- erős konceptuális háttérrel rendelkeznek. Mondanivalóját a klasszikus és kísérletezőbb technikák és anyagok lehető legalkalmasabb kombinációjával igyekszik közvetíteni. Számára a kortárs ékszer önkifejezési, kapcsolat-és közösségteremtő eszköz, egyfajta kommunikációs csatorna.
Mester diplomáját a Royal Academy of Fine Arts Antwerp ékszertervezés szakán, BA diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tárgyalkotó, fémműves szakán szerezte. Munkáival számos hazai-és nemzetközi kiállításon találkozhatott a közönség olyan helyeken, mint a Budapest Jewelry Week és a Magyar Nemzeti Múzeum, Hollandiában a Galerie Marzee és a Sieraad Art Fair, Belgiumban a Galerie Beyond, a DIVA Museum és a Brussels Jewellery Week, Spanyolországban a Melting Point Valencia, illetve Németországban a Munich Jewellery Week.